Πολλαπλή Νοημοσύνη: 8 δραστηριότητες για να μάθω να γράφω το όνομά μου

 Το όνομά μας είναι η ταυτότητά μας σ' αυτό τον κόσμο.

"Πώς σε λένε;" θα ρωτήσουν τα μικρά παιδιά και, μόλις ανταλλάξουν ονόματα, θα δημιουργήσουν μια νέα φιλία. "Έμαθε να γράφει το όνομά του", λένε με περηφάνια οι γονείς. 

Μοιάζει τόσο απλό και τετριμμένο, αλλά είναι, τελικά, τόσο σημαντικό.
Κι όμως δε θα έπρεπε να γίνει αυτοσκοπός. Κάθε παιδί έχει το δικό του χρόνο, τον οποίο καλό είναι να σεβαστούμε, γιατί, όταν το παιδί παρατηρεί πώς γράφεται το όνομά του, αρχίζει να αντιλαμβάνεται πώς λειτουργεί ο μηχανισμός της ανάγνωσης και της γραφής. Οποιαδήποτε πίεση ή προβληματισμός πάνω σε αυτή τη διαδικασία, μπορεί να δημιουργήσει άγχος και μπλοκάρισμα. 

Το μόνο που χρειάζεται να προσφέρουμε είναι έμπνευση.
Η έμπνευση είναι η κινητήρια δύναμη της μάθησης.

Κιναισθητική δραστηριότητα

Φτιάχνοντας με πλαστελίνη τα γράμματα του ονόματος και χρησιμοποιώντας τη λεπτή κινητικότητα, ο εγκέφαλος μπαίνει στη διαδικασία να ανακαλύψει τις ευθείες, καμπύλες ή τεθλασμένες γραμμές των γραμμάτων. Ξεκινάμε, φυσικά, από τα κεφαλαία γράμματα και, μόλις το παιδί εξοικειωθεί με τη γραφή των κεφαλαίων, συστήνουμε τα μικρά γράμματα.

Νατουραλιστική δραστηριότητα 

Σε μικρά μπισκοτάκια (εμπορίου ή σπιτικά φτιαγμένα) σχεδιάζουμε με λιωμένη σοκολάτα μέσα σε σύριγγα διάφορα γράμματα. Μέσα από το πιάτο με τα διάφορα μπισκοτογραμματάκια επιλέγουμε αυτά που έχει το όνομά μας. Τα βάζουμε στη σειρά για να σχηματίσουμε το όνομά μας και μετά μπορούμε να τα φάμε. Επαναλαμβάνουμε όσες φορές μας επιτρέπεται! 



Λογικομαθηματική δραστηριότητα

Δημιουργούμε διάφορα σχήματα με χρωματιστά χαρτιά: τρίγωνα, τετράγωνα, παραλληλόγραμμα κλπ. Σε κάθε τετραγωνάκι ή κύκλο γράφουμε και από ένα γράμμα του ονόματός μας. Το παιδί καλείται να δημιουργήσει με τα γεωμετρικά σχήματα και, ειδικά αυτά με τα γράμματα του ονόματός του, μεταφορικά μέσα, όπως έναν πύραυλο, ένα τρενάκι, ένα καράβι με φινιστρίνια κ.ο.κ.

Γλωσσική δραστηριότητα 

Μια πολύ αποτελεσματική δραστηριότητα, που, όμως, θα πρέπει να ακολουθήσει άλλες πιο αισθητηριακές, είναι η παρακάτω:
Σε λευκό χαρτί γράφει ο ενήλικας το όνομα του παιδιού με κεφαλαία (ή, αν γνωρίζει καλά με κεφαλαία, χρησιμοποιεί μικρά γράμματα). Στην αποκάτω σειρά γράφει το όνομα πάλι, ξεχνώντας το πρώτο γράμμα, το οποίο πρέπει να συμπληρώσει το παιδί. Στη δεύτερη σειρά γράφει το όνομα, "ξεχνώντας" το πρώτο και το δεύτερο γράμμα, για να τα συμπληρώσει το παιδί. Στην τρίτη σειρά, πάλι το ίδιο, "ξεχνώντας" τα τρία πρώτα γράμματα κ.ο.κ. μέχρι να έρθει η στιγμή που το παιδί θα γράψει μόνο του ολόκληρο το όνομα. Αυτή η διαδικασία υποβοηθά τη γλωσσική μνήμη του παιδιού για τη σειρά των γραμμάτων, αλλά και η χρήση του μολυβιού ενεργοποιεί πολύ σημαντικές εγκεφαλικές συνάψεις, οι οποίες θα δημιουργήσουν μια σταθερή βάση για τη γραφή του ονόματος και άλλων λέξεων. 



Διαπροσωπική δραστηριότητα 

Θα μπορούσε το παιχνίδι με τα αυτοκινητάκια, ένα από τα αγαπημένα των παιδιών, να βοηθήσει στο να κατακτήσουν τη γραφή του ονόματος; Αχά! Με δύο πολύ συγκεκριμένους τρόπους:
1. Φτιάχνοντας δρόμους με τα γράμματα του ονόματος σε μαύρο χαρτόνι. Σε κομμάτια μαύρου χαρτονιού που φτιάχνουν ευθείες ή στροφές, γράφει το παιδί τα γράμματα του ονόματός του και τα απλώνει κάτω στο πάτωμα για να σχηματίσουν δρόμους. Μπορείτε κάτω από κάθε κομμάτι χαρτονιού να βάλετε blue tac ώστε να "κολλήσουν" στο πάτωμα και να μην ξεφεύγουν.
2. Φτιάχνοντας ένα πάρκινγκ με χαρτόκουτα. Πάνω στη χαρτόκουτα σχεδιάζει το παιδί θέσεις πάρκινγκ και κάθε θέση έχει και από ένα γράμμα, οι οποίες θέσεις στη σειρά δημιουργούν το όνομα του παιδιού.
Παίζοντας, λοιπόν, αυτοκινητάκια στους δρόμους και στο πάρκινγκ, το παιδί οπτικά κατακτά τη γραφή του ονόματός του και τη σειρά που έχουν τα γράμματα στο όνομά του. 




Χωροταξική δραστηριότητα 

Δημιουργήστε παζλ με τα γράμματα του ονόματός του παιδιού με διάφορους τρόπους:
1. Κολλώντας χαρτάκι με γράμμα του ονόματος πάνω σε τουβλάκια. Τοποθετώντας τα διάφορα τουβλάκια με τα γράμματα του ονόματος πάνω σε βάση για τουβλάκια, το παιδί σχηματίζει ολόκληρο το όνομά του.
2. Εκτυπώνοντας ένα δεινόσαυρο και ετοιμάζοντας ξύλινα μανταλάκια για να τοποθετήσει επάνω στο χαρτονένιο δεινόσαυρο. Κάθε ξύλινο μανταλάκι έχει κι ένα γράμμα του ονόματος του παιδιού, έτσι ώστε να σχηματίσει ένα Στεγόσαυρο με το όνομά του.
3. Φτιάχνοντας κομμάτια παζλ από χαρτόνι με ένα γράμμα του ονόματος του παιδιού σε κάθε κομμάτι. Τα κομμάτια αυτά μπορούν να υπάρχουν σε ένα φάκελο ταχυδρομείου (με το όνομα του παιδιού γραμμένο πάνω στο φάκελο!) και να έχουν διαφορετικό χρώμα κάθε γράμμα. 



Μουσική δραστηριότητα 

Κάθε συλλαβή μπορεί να αντιστοιχεί σε ένα χρώμα και μια νότα, οπότε μπορεί το όνομα να έχει τη δική του μελωδία. Π.χ. "Α-ρε-τού-σα" να είναι ΝΤΟ-ΡΕ-ΜΙ-ΝΤΟ (επανάληψη ΝΤΟ στην αρχή και ΝΤΟ στο τέλος, γιατί και οι δύο συλλαβές έχουν Α μέσα). Η μουσική εκτέλεση των συλλαβών υπενθυμίζει στο παιδί ότι τα γράμματα σχηματίζουν παρεούλες, επομένως βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να αρχίσει το παιδί να αντιλαμβάνεται το μηχανισμό της ανάγνωσης και της γραφής με πολύ ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο.

Ενδοπροσωπική δραστηριότητα 

Η γραφή κάθε γράμματος μπορεί να θυμίζει μια εικόνα ή να έχει τη δική της ταυτότητα, ώστε, όλα μαζί τα γράμματα του ονόματος να σχηματίζουν μια ιστορία. Αυτού του είδους η δραστηριότητα, σύμφωνα με την προσωπική μου παιδαγωγική εμπειρία, έχει βοηθήσει τα περισσότερα παιδιά να μάθουν να γράφουν το όνομά τους. Για παράδειγμα, η "ΑΡΕΤΟΥΣΑ" έχει το Α που είναι ένα βουνό με ένα δρόμο στη μέση και το Ρ, που μοιάζει με μπαλόνι. Έχει το Ε που θυμίζει τρία χεράκια και το Τ που μοιάζει με τραπέζι. Τα δύο γράμματα Ο και Υ (ο κύκλος και το πηρούνι, που λέμε με την κόρη μου) φτιάχνουν τον ήχο ΟΥ, σαν ένα πιάτο με το πηρούνι δίπλα και το Σ είναι σαν ξαπλωμένα κύματα. 


Προσοχή, γιατί είναι πολύ σημαντικό!
Τα παιδάκια προνηπίου δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζουν να γράφουν το όνομά τους. Κάθε παιδί χρειάζεται το χρόνο του, για να τα καταφέρει. Το ότι ίσως καθυστερεί, δεν είναι απαραίτητα δείκτης για κάτι άλλο. Πολλές φορές τα παιδιά αργούν να κατακτήσουν μια δεξιότητα και μετά κατακτούν τις επόμενες γρήγορα και εύκολα.

Σχόλια